Πώς να γίνεις ευτυχισμένος στη δουλειά σου!

ezgif.com-gif-maker

Happy woman working at homeΚατανοούμε ότι το να μιλάμε για ευτυχία στη δουλειά σε μια εποχή που η ανεργία έχει χτυπήσει κόκκινο είναι μάλλον ανέκδοτο. Επειδή όμως κάποιοι από εμάς έχουμε την τύχη να έχουμε ακόμη εργασία αυτό δεν σημαίνει ότι είμαστε και ευτυχισμένοι σε αυτή. Ας το παραδεχτούμε: Ευτυχία και δουλειά δεν πάνε χέρι-χέρι. Μια στατιστική μελέτη του 2013 που περιείχε δεδομένα για περισσότερα από 180 εκατομμύρια ανθρώπους, βρήκε ότι μόλις το 13% από μας αυτοπροσδιορίζεται ως ευτυχής στην εργασία. Αυτοί που θεωρούν τον εαυτό τους ευτυχισμένο είναι 36% περισσότερο αυτοϋποκινούμενοι, έχουν έξι φορές περισσότερη ενέργεια και δύο φορές μεγαλύτερη παραγωγικότητα από τους υπόλοιπους που θεωρούν τον εαυτό τους “δυστυχή”.
Τα καλά νέα είναι ότι μόνο το μισό της ευτυχίας επηρεάζεται γενετικά – το υπόλοιπο εξαρτάται από σένα.
Για να είσαι ευτυχισμένος είναι ανάγκη να μάθεις τι δουλεύει σε σένα. Μόλις το ανακαλύψεις όλα τείνουν να μπαίνουν στη θέση τους. Και κάνοντας τον εαυτό σου ευτυχισμένο δεν βελτιώνει μόνο την απόδοσή  σου αλλά είναι καλό και για την υγεία σου.

Μια κρίσιμη δεξιότητα που έχουν κοινή οι ευτυχισμένοι άνθρωποι είναι η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ). Και οι άνθρωποι με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη δημιουργούν την ευτυχία τους στην εργασία με 16 σπουδαίους τρόπους:


1. Θυμήσου ότι εσύ είσαι υπεύθυνος για τη δική σου ευτυχία


liveΈχεις δύο επιλογές σε κάθε «πεθαμένο» επάγγελμα – να βρεις ένα άλλο ή να βελτιώσεις αυτό που έχεις και αισθάνεσαι κολλημένος. Με άλλα λόγια η ευτυχία σου εξαρτάται από σένα και κανέναν άλλον. Υπενθύμιζέ το στον εαυτό σου κάθε φορά που αισθάνεσαι «κολλημένος».


2. Μη βασανίζεσαι με πράγματα που δεν μπορείς να ελέγξεις


Man Pushing Button Shows ControlΕίναι καλό να γνωρίζεις πώς η οικονομική κρίση στην Ελλάδα μπορεί να επηρεάζει τις αγορές στην Αμερική ή ότι η εταιρεία σου μπορεί να συγχωνευθεί με τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή της, αλλά υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο να αντιλαμβάνομαι αυτές τις μεγάλες αλλαγές και στο να ανησυχώ για αυτές. Οι ευτυχισμένοι άνθρωποι είναι έτοιμοι και πληροφορημένοι αλλά δεν επιτρέπουν στον εαυτό τους να εκνευρίζονται για πράγματα που είναι πέρα από τις αρμοδιότητες για τις οποίες πληρώνονται.


3. Μη συγκρίνεις τον εαυτό σου με άλλους ανθρώπους


Retractable steel tape measureΌταν η δική σου αίσθηση ευχαρίστησης και ικανοποίησης εξαρτάται από τη σύγκρισή σου με άλλους, δεν είσαι πια κύριος της ευτυχίας σου. Όταν αισθάνεσαι καλά με κάτι που έκανες μην αφήνεις κανενός τη γνώμη ή τα σχόλια να σου πάρει την ευχαρίστηση. Μολονότι είναι αδύνατο να μην αντιδράσεις στο τι οι άλλοι σκέφτονται για σένα, δεν είναι ανάγκη να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους και μπορείς πάντα να θεωρήσεις τη γνώμη των άλλων σαν μια «πρέζα» αλάτι. Με αυτόν τον τρόπο , ανεξάρτητα από το τι οι άλλοι σκέφτονται ή κάνουν, η αυτοεκτίμησή σου έρχεται από μέσα σου. Ανεξάρτητα από το τι οι άλλοι σκέφτονται για σένα κάθε στιγμή ένα πράγμα είναι βέβαιο – ποτέ δεν είσαι τόσο καλός ή τόσο κακός όσο λένε ότι είσαι.


4. Αντάμειψε τον εαυτό σου


love_2008014851-1113int.epsΤο να εργάζεσαι σκληρά είναι σημαντικό , αλλά το να μην επιτρέπεις ποτέ στον εαυτό σου να κάνει ένα διάλειμμα είναι βλαβερό για την ευτυχία. Τα μικρά διαλείμματα κάνουν τους ανθρώπους πιο παραγωγικούς και ακριβείς στην εργασία τους. Οι μικρές ανταμοιβές ενεργοποιούν το μονοπάτι της ευχαρίστησης στον εγκέφαλο. Τέτοιες αποτελεσματικές ανταμοιβές μπορεί να είναι μικρά πράγματα όπως να κάνεις μια βόλτα στο διάδρομο ή να φας ένα σνακ.


5. Ασκήσου στη διάρκεια της εβδομάδας


Sportsman with barbellΟι άνθρωποι που γυμνάζονται τις μέρες που εργάζονται βελτιώνονται στη διαχείριση χρόνου, στη διάθεση και στην απόδοσή τους. Τα οφέλη της άσκησης πάντοτε είναι περισσότερα από το χρόνο που διαθέτουμε για αυτήν.


6. Μην κρίνεις και μην κουτσομπολεύεις


Devil whispering to Businessman. Unfair business metaphorΤο να κρίνεις τους άλλους και να μιλάς μειωτικά για αυτούς μοιάζει πολύ με το να καταναλώνεις ένα περιττό παχυντικό επιδόρπιο – αισθάνεσαι καλά όταν το κάνεις αλλά μετά αισθάνεσαι ενοχές και τύψεις. Όταν μπαίνεις στον πειρασμό να μιλήσεις για κάποιον άλλον με τρόπο μάλλον αρνητικό , αναρωτήσου απλώς αν θα ήθελες κάποιος να λέει τα ίδια για σένα.


7. Διάλεξε σοφά τις μάχες σου


Two boxers during the boxing matchΟι συναισθηματικά νοήμονες άνθρωποι γνωρίζουν πόσο σημαντικό είναι να ζήσουν για να αγωνιστούν κι άλλη μια μέρα. Σε μια σύγκρουση, τα ανεξέλεγκτα συναισθήματα σε κάνουν να σκάβεις τον λάκκο σου και να πολεμάς σε ένα είδος μάχης που μπορεί να σε αφήσει αρκετά κατεστραμμένο και δυστυχή για αρκετό καιρό. Όταν διαβάσεις και ανταποκριθείς στα αισθήματά σου είσαι ικανός να επιλέξεις τις μάχες σου σοφά και να προστατέψεις το έδαφός σου τη σωστή ώρα.


8. Μείνε πιστός στις αρχές σου


Good Evil Buttons Shows MoralsΞεπερνώντας τα ηθικά όρια στο όνομα της επιτυχίας ακολουθείς με βεβαιότητα ένα φλεγόμενο μονοπάτι προς τη δυστυχία. Βιάζοντας τις προσωπικές σου αξίες δημιουργείς αισθήματα μετάνοιας, μη ικανοποίησης και μη υποκίνησης. Γνώριζε πότε να στέκεσαι στο ύψος σου και να εκφράζεις δυσφορία όταν κάποιος θέλει να κάνεις κάτι που δεν θα έπρεπε. Όταν αισθάνεσαι σύγχυση, αφιέρωσε λίγο χρόνο να ξαναδείς τις αξίες σου και να τις καταγράψεις. Αυτό θα σε βοηθήσει να εντοπίσεις την ηθική σου πυξίδα.


9. Βάλε τάξη στο χάος


Coffee and artΔεν χρειάζεται να υπενθυμίσω πόσο πολύ χρόνο περνάς στην εργασία σου. Ρίξε μια καλή ματιά στο χώρο σου. Θα έπρεπε να δημιουργήσεις έναν χώρο καταπραϋντικό και τονωτικό συνάμα. Είτε είναι μια φωτογραφία της οικογένειάς σου, ένα φυτό ή ένα βραβείο για το οποίο είσαι περήφανος , κράτα το σε μια περίοπτη θέση για να το έχεις στο μυαλό σου. Απαλλάξου από τα σκουπίδια και την ακαταστασία που δεν έχουν καμία σημασία και δεν προσφέρουν τίποτε θετικό στην διανοητική σου κατάσταση.


10. Δώσε ένα «χέρι» σε κάποιον


Success conceptΒρίσκοντας χρόνο να βοηθήσεις τους συναδέλφους σου κάνει ευτυχισμένους τόσο αυτούς όσο και εσένα. Με το να βοηθάς άλλους ανθρώπους παράγεις ωκυτοκίνη, σεροτονίνη και ντοπαμίνη , ορμόνες που δημιουργούν όλες όμορφα συναισθήματα. Σύμφωνα με μια μελέτη του Harvard , οι υπάλληλοι που βοηθούν άλλους είναι δέκα φορές περισσότερο συγκεντρωμένοι στην εργασία τους και 40% πιθανότερο να πάρουν προαγωγή. Η ίδια μελέτη έδειξε ότι οι άνθρωποι που προσφέρουν εθελοντική κοινωνική εργασία ήταν περισσότερο ευτυχισμένοι κατά τη διάρκεια περιόδων υψηλού στρες. Το να βοηθάς άλλους είναι βέβαιο ότι έχει θετική επίδραση στην ευτυχία σου.


11. Άσε τις δυνάμεις σου να «ρέουν»


Group of businesspeople aiming at a targetΜια μελέτη του Πανεπιστημίου του Σικάγο σχετικά με τις κορυφαίες αποδόσεις αποκάλυψε ότι οι άνθρωποι που είχαν την ικανότητα να φτάσουν σε μια κατάσταση συγκέντρωσης στην εργασία που ονομάζεται «ροή» , αποκόμιζαν μεγάλα οφέλη. Η «ροή» είναι μια κατάσταση του μυαλού στην οποία βρίσκεις τον εαυτό σου εντελώς απορροφημένο σε μια εργασία τόσο που χάνεις την αίσθηση τόσο του χρόνου όσο και άλλων εξωτερικών περισπασμών. Περιγράφεται συχνά σαν μια συναρπαστική κατάσταση ευφορίας και δημιουργικότητας. Ως αποτέλεσμα όχι μόνο αισθάνεσαι ευτυχία αλλά αναπτύσσεις και νέες δεξιότητες . Το κλειδί για να φτάσεις σε αυτή την κατάσταση ροής είναι να οργανώσεις με τέτοιο τρόπο τα καθήκοντά σου ώστε να έχεις άμεσους και ξεκάθαρους στόχους για να «παίξεις» με τις δυνάμεις σου. Όταν αρχίσεις να ασχολείσαι με αυτά τα καθήκοντα η συγκέντρωσή σου θα αυξάνεται ταυτόχρονα με μια αίσθηση επάρκειας. Σιγά σιγά θα φτάσεις στην κατάσταση ροής στην οποία η παραγωγικότητα και η ευτυχία σου ανθίζουν. Βάλε ξεκάθαρους στόχους κάθε μέρα και εξασκήσου με τη σειρά εκτέλεσης των καθηκόντων σου μέχρι να βρεις τη μυστική σου φόρμουλα που σε φέρνει σε κατάσταση ροής.


12. Χαμογέλα και γέλα περισσότερο


Happy And Sad Smileys Showing EmotionsΈρευνα του Πανεπιστημίου του Mannheim στη Γερμανία έδειξε ότι μπορούμε να διαχειριστούμε καλύτερα τα συναισθήματά μας αλλάζοντας τις εκφράσεις του προσώπου μας. Μια ομάδα από αυτούς που συμμετείχαν στην έρευνα κρατούσε ένα στυλό σε οριζόντια θέση στα δόντια τους έτσι ώστε να προκαλείται χαμόγελο. Όταν τους ζητήθηκε να περιγράψουν πόσο αστείο τους φαινόταν ένα cartoon οι συμμετέχοντες με το στυλό στο στόμα βρήκαν τα cartoons πολύ πιο αστεία από τους συμμετέχοντες χωρίς στυλό. Όπως δείχνει η έρευνα δεν έχει σημασία αν το χαμόγελό σου είναι «φυσικό» επειδή οι εκφράσεις του προσώπου σου μπορούν να δημιουργήσουν το συναίσθημα. Αν καταλαβαίνεις ότι έχεις μια αρνητική διάθεση στην εργασία, ηρέμησε λίγο και χαμογέλα ή παρακολούθησε ένα αστείο βίντεο στο You Tube. Η αλλαγή της διάθεσής σου , θα σου σώσει τη μέρα!


13. Μείνε μακριά από αρνητικούς ανθρώπους


Businessman running away from Businessdevil.Οι παραπονιάρηδες και αρνητικοί άνθρωποι ασκούν κακή επιρροή γιατί είναι χωμένοι στα προβλήματά τους και αποτυγχάνουν να επικεντρωθούν σε λύσεις. Θέλουν οι άλλοι να μοιραστούν τη μιζέρια τους ώστε να αισθανθούν καλύτερα με τους εαυτούς τους. Οι άνθρωποι συχνά αισθάνονται υποχρεωμένοι να ακούσουν τους παραπονιάρηδες γιατί δεν θέλουν να χαρακτηριστούν ως αναίσθητοι ή αγενείς, αλλά υπάρχουν διακριτά όρια ανάμεσα στο να ακούσεις με συμπάθεια και στο να κολλήσεις στα αρνητικά τους συναισθήματα. Μπορείς να το αποφύγεις μόνο βάζοντας όρια ή παίρνοντας αποστάσεις αν είναι απαραίτητο. Ένας τρόπος να βάλεις όρια είναι να ρωτήσεις αυτόν που παραπονιέται πώς προτίθεται να λύσει τα προβλήματά του. Ο παραπονιάρης τότε είτε θα μείνει σιωπηλός είτε θα αλλάξει το θέμα της συζήτησης προς μια πιο παραγωγική κατεύθυνση.


14. Γέλα με τον εαυτό σου


selflaughΌταν παίρνεις τον εαυτό σου πολύ σοβαρά στη δουλειά σου, υποφέρει και η ευτυχία σου και η απόδοσή σου. Μη φοβάσαι να δείξεις λίγη ευπάθεια. Κάτι τόσο απλό όσο το να γελάς με τον εαυτό σου έλκει τους ανθρώπους κοντά σου γιατί τους δείχνεις ότι είσαι ταπεινός και προσγειωμένος – για να μην πούμε ότι βοηθάει στο να γελάνε λιγότερο πίσω από την πλάτη σου! Οι ευτυχισμένοι άνθρωποι ισορροπούν την αυτοπεποίθησή τους με μια καλή αίσθηση του χιούμορ και της ταπεινότητας.


15. Καλλιέργησε μια στάση ευγνωμοσύνης


freedomΕίναι πολύ εύκολο να εμπλακείς σε πράγματα πολύ διαφορετικά από αυτά που γνωρίζεις ή που δεν εξελίσσονται όπως θα ήθελες. Μερικές φορές ο καλύτερος τρόπος να βγάλεις από το μυαλό σου τις αρνητικές σκέψεις είναι να πας πίσω και να συλλογιστείς τα πράγματα για τα οποία είσαι ευγνώμων. Αφιερώνοντας χρόνο για να αναλογιστείς τα καλά της ζωής σου βελτιώνεται η διάθεσή σου γιατί μειώνεται η κορτιζόλη (ορμόνη που ελέγχει το στρες) κατά 23%. Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, οι άνθρωποι που εργάζονταν καθημερινά για να καλλιεργήσουν μια στάση ευγνωμοσύνης βίωναν βελτιωμένη διάθεση, ενέργεια και ψυχική υγεία.


16. Πίστευε ότι τα καλύτερα έρχονται


CA-quots_positiveΌχι απλώς να το λες αλλά να πιστεύεις ότι τα καλύτερα έρχονται. Με το να έχεις μια θετική και αισιόδοξη προσδοκία για το μέλλον δεν σε κάνει απλά πιο ευτυχισμένο , αλλά βελτιώνει την απόδοσή σου αυξάνοντας την αίσθηση αυτό-αποτελεσματικότητας. Το μυαλό έχει μια τάση να μεγεθύνει την παρελθούσα χαρά σε τέτοιο βαθμό που η παρούσα χαρά ωχριά σε σύγκριση. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να σε κάνει να χάσεις την πίστη σου στη δύναμη που έχει το μέλλον να ξεπεράσει αυτά που έχεις ήδη βιώσει. Μην ξεγελιέσαι. Πίστευε στα μεγάλα πράγματα που το μέλλον έχει στις αποθήκες του για σένα!

Συνοψίζοντας

Ακολουθώντας αυτές τις στρατηγικές δεν θα βελτιώσετε απλά την ευτυχία σας στην εργασία. Πάνω απ’ όλα θα βελτιώσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη. Επιλέξτε αυτούς που συμφωνούν μαζί σας και διασκεδάστε το!

Παράφραση από το πρωτότυπο άρθρο : 16 Ways to Create Your Own Happiness at Work , Dr. Travis Bradberry  

Landscape

Leave a Comment

Your email address will not be published.