Μην παιδεύεστε με μικροπράγματα!

alert

Μην παιδεύεστε με μικροπράγματα!

Εργασιακό στρες: Πώς αντιμετωπίζεται;

Σε μια περίοδο έντονης οικονομικής ύφεσης, όπως αυτή που διανύουμε, οι χρηματιστηριακοί δείκτες πέφτουν με ανεξέλεγκτους ρυθμούς, τα ποσοστά ανεργίας εκτοξεύονται στα ύψη και οι εργαζόμενοι, έχοντας ελάχιστο ή μηδενικό έλεγχο στις εξελίξεις, γίνονται ακόμη πιο επιρρεπείς σε έναν ύπουλο εχθρό: το άγχος.

Στο χώρο της εργασίας μας, το άγχος είναι μάλλον αναπόφευκτο και πολλές φορές «δημιουργικό», καθώς μας ωθεί να εντείνουμε τις προσπάθειές μας για ένα θετικό αποτέλεσμα. Όταν όμως γίνεται έντονο και παρατεταμένο, συνεπάγεται εξασθένιση της υγείας μας και δραματική μείωση της παραγωγικότητάς μας.

Παράγοντες που προκαλούν άγχος στη δουλειά:  

Ο υπερβολικός φόρτος δουλειάς, το αυξημένο ωράριο, οι μη ικανοποιητικές αποδοχές, οι ασαφείς ρόλοι, οι πολλές άλλα και οι λίγες ευθύνες, οι δυσλειτουργικές σχέσεις με τους συναδέλφους, η μονοτονία και η ανασφάλεια για το επαγγελματικό μέλλον είναι λογικό να προκαλούν ανησυχία και νευρικότητα στους εργαζομένους. Μεγάλη πηγή άγχους αποτελούν επίσης η ανεπαρκής κατάρτιση του ατόμου, η τελειομανία και η έλλειψη απαραίτητων οργανωτικών ή επικοινωνιακών δεξιοτήτων. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, όταν οι απαιτήσεις από τον εργαζόμενο ξεπερνούν τα όρια των δυνατοτήτων του, έχουν ήδη τεθεί τα θεμέλια για την εκδήλωση του εργασιακού στρες. Η ανάπτυξη όμως των σύγχρονων επιχειρήσεων και ο διαρκής ανταγωνισμός θέτουν ολοένα και υψηλότερα κριτήρια απόδοσης και επιτυχίας, ο εργαζόμενος καλείται διαρκώς να παράγει περισσότερο, σε λιγότερο χρόνο, με τις ίδιες οικονομικές απολαβές. Παράλληλα, οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις τον έχουν απομονώσει και αποξενώσει από το αντικείμενο της εργασίας του και τους συναδέλφους του. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν έρχεται ποτέ σε επαφή, δεν πληροφορείται για το τελικό αποτέλεσμα/ προϊόν της εργασίας του, δεν γνωρίζει το λόγο για τον οποίο ακολουθεί ένα συγκεκριμένο πλάνο εργασίας. Επίσης, οι αλλαγές που επιτελούνται στην αγορά εργασίας είναι ταχύτατες, ο εργαζόμενος απειλείται διαρκώς από αποσδόκητες αποφάσεις, ανακατατάξεις, απολύσεις. Ο ίδιος και η οικογένειά του βιώνουν μια συνεχή απειλή που τους εξουθενώνει ψυχικά και σωματικά.

Οι γυναίκες έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες από τους άντρες να εμφανίσουν συμπτώματα εργασιακού στρες, γεγονός που πιθανότατα οφείλεται στην ενασχόλησή τους με ιδιαιτέρως στρεσογόνα επαγγέλματα, όπως η νοσηλευτική ή η διδασκαλία, στις διακρίσεις που συχνά υφίστανται στο εργασιακό περιβάλλον, αλλά και στην ανάγκη να αντεπεξέρχονται εξίσου ικανοποιητικά στις επαγγελματικές αλλά και στις οικογενειακές τους υποχρεώσεις.

Συμπτώματα του εργασιακού στρες:

Οι έντονες κεφαλαλγίες, οι μυϊκοί πόνοι, το έλκος, η ναυτία, το διαρκές αίσθημα κόπωσης, η δυσκολία συγκέντρωσης, η οξυθυμία, η χαμηλή αυτοπεποίθηση, η υπερένταση, η απαισιοδοξία, η απάθεια, η αναβλητικότητα και η κοινωνική απόσυρση είναι μόνο κάποια από τα συμπτώματα του μακροχρόνιου εργασιακού στρες. Οι εργαζόμενοι που έρχονται αντιμέτωποι με στρεσογόνες καταστάσεις παρουσιάζουν, επίσης, αλλαγές στις διατροφικές τους συνήθειες, διαταραχές ύπνου και μείωση σεξουαλικής επιθυμίας, ενώ είναι επιρρεπείς σε εργατικά ατυχήματα. Οι απουσίες τους από τη δουλειά είναι πολλές, η παραγωγικότητά τους ιδιαιτέρως χαμηλή, ενώ συχνά, καταφεύγουν σε κατάχρηση αλκοολούχων ποτών και καπνού. Τελικά, το χρόνιο άγχος εξασθενίζει την άμυνα του οργανισμού και μπορεί να προκαλέσει καρδιακές παθήσεις, παχυσαρκία και κατάθλιψη.

 Πώς να αντιμετωπίσετε το εργασιακό στρες:

Οργανώστε το χρόνο και τη δουλειά σας. Μάθετε να ιεραρχείτε τις προτεραιότητές σας. Αφήστε όσα δεν επείγουν για αργότερα και ασχοληθείτε με τα πιο σημαντικά. Αν κάτι δεν είναι απαραίτητο να γίνει από εσάς, αναθέστε το σε κάποιον άλλο. Μην ξεχνάτε να κάνετε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια της ημέρας για να «γεμίζουν οι μπαταρίες». Αντισταθείτε στην τελειομανία και την εργασιομανία.

Βελτιώστε τις συνθήκες εργασίας σας. Ένας όμορφος και φιλόξενος χώρος φτιάχνει τη διάθεση και συμβάλλει στην αύξηση της παραγωγικότητας. Βάλτε λίγο χρώμα στο απρόσωπο γραφείο σας. Ένα λουλούδι, μια αφίσα ή φωτογραφίες αγαπημένων σας προσώπων θα σας κάνουν να νιώθετε πιο οικεία. Όσο αυτό περνά από το χέρι σας, φροντίστε στον εργασιακό σας χώρο ο φωτισμός να είναι  κατάλληλος, η θερμοκρασία ευχάριστη και ο θόρυβος ελάχιστος.

Βρείτε την ισορροπία μεταξύ δουλειάς και προσωπικής ζωής. Μην ξεχνάτε πως εκτός από εργαζόμενοι είστε και σύντροφοι, φίλοι, γονείς. Ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν και αποφύγετε, όσο είναι δυνατό, να φορτώνεστε με δουλειά στο σπίτι.

Αποκτήστε περισσότερα επαγγελματικά εφόδια. Αν νιώθετε ανεπαρκής και ελλιπώς προετοιμασμένος πάνω στο αντικείμενο της δουλειάς  σας, τότε δεν είναι απορίας άξιο που δεν μπορείτε να κλείσετε μάτι το βράδυ. Παρακολουθήστε σεμινάρια, διαβάστε βιβλία ή κάντε οτιδήποτε θεωρείτε εσείς απαραίτητο για να μπορέσετε να αντεπεξέλθετε στις απαιτήσεις της εργασίας σας και να απολαύσετε, επιτέλους, έναν καλό ύπνο.

Βελτιώστε τις σχέσεις σας με τους συναδέλφους σας. Οι διαμάχες και οι διαξιφισμοί στον εργασιακό χώρο είναι λογικό να αποτελούν πηγή άγχους. Προσπαθήστε να δείχνετε ψυχραιμία σε στιγμές έντασης, καλλιεργήστε τις επικοινωνιακές σας δεξιότητες, αλλά και την ικανότητά σας να ακούτε και μάθετε να επιχειρηματολογείτε με ηρεμία, διεκδικώντας το δίκιο σας.

Πηγές:  in2life.gr   ,  psychologynet.gr 

Θετική σκέψη της ημέρας:

“Η συνταγή των δύο βημάτων για το στρες: 1) Μην παιδεύεστε με μικροπράγματα, 2) Να θυμάστε ότι όλα  είναι μικροπράγματα ”

Tony Robbins

Leave a Comment

Your email address will not be published.